Samefolkets uke her i Bodø.

Onsdag var jeg i stormen kulturhus og hørte/så en fantastisk forestilling. Siden jeg ikke forstår samisk var det litt vanskelig å få med seg hva som ble sagt. Forestillingen var tekstet, men det var veldig vanskelig å se teksten høyt under taket. Jeg hadde lest omtalen og visste hva den handlet om.

2 veldig flinke dansere og en skuespiller i tillegg til musikere fra Arktisk Filharmoni fasinerte oss publikum  I vel 1 time. Det er vanskelig å si annet enn at både musikken og handlingen traff meg rett i hjertet.

Ellers har jeg lest mange anmeldelser av Åpningskonserten til Bodø 2024.

Samefolket har vært i sentrum for både hatefulle meninger og mye forsøk på faktaopplysninger. Hvem kom først hit til Bodøområdet: samer eller andre folkeslag?

Nå betyr vel dette ikke noe idag. Vi bor her sammen og bør respektere hverandres kulturer.

I dagens Bodø er det veldig mange forskjellige kulturer som lever sammen og det er virkelig uviktig hvem som kom hit først.

Idag var vi på coopkafeen på City Nord og spiste middag. Inne på kafeen var det satt opp et telt blant bordene.

Litt rart synes jeg. Jeg spiste reinsdyr steik men satte meg ikke inne i teltet for å spise. Det var kanskje ikke meningen heller.

Nedenfor bilder fra forestillingen i Stormen og et bilde av middagen.

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg