matlaging hos oss: Fårikål

jegIdag var to av barna og ei svigerdatter her og spiste fårikål.  De var veldig fornøyd. Her er min oppskrift: Dette er en av rettene hvor jeg står for kokkeleringen.  Jeg smelter først litt smør i bunnen av kjelen. Så legger et lag med hodekål. Jeg drysser salt og litt mel over kålen. Neste lag består av lammekjøtt (jeg blander lår i skiver og det som kalles fårikålkjøtt) og helpepper i dings. Strør salt og mel på. Neste lag er kål med salt og mel og videre et lag med kjøtt og igjen med salt og mel strødd over. Siste laget er hodekål. Jeg heller så litt vann i gryta og koker opp. Lar det småputre i 2-3 timer. Tilslutt legger jeg mer hodekål på toppen som ikke skal kokes ihjel. Serveres med kokte poteter.

Første gang jeg skulle lage fårikål i egen leilighet glemte jeg at det skulle være vann i gryta. Jeg forlot gryta på ovnen og gikk en tur til butikken. Vi bodde i en loftsleilighet. Da jeg åpnet døra nede i 1.etasje var gangen full av røyk. Jeg ble veldig redd for katta som var alene hjemme og stormet opp til leiligheten. Gryta hadde heldigvis ikke tatt fyr. Røyken var intens og det luktet fryktelig stygt. Katta (Mia) overlevde. 

Det tok lang tid før vi ble kvitt den stygge lukta i leiligheten.  Moralen er: Husk at det skal være vann i gryta i tillegg til kål og lammekjøtt. Bon Appetit.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg