Åpningsseremonien Bodø 2024.

Jeg var tilstede i Bodø havn sammen med nærmere 20.000 andre. Jeg var heldig å finne meg et sted der jeg kunne se hva som foregikk på den flytende scenen og også se nærbilder på skjerm.

Et vanvittig flott lysshow og flinke artister.

Et skår i gleden var at artisten som skulle avslutte showet brukte scenen til å rakke ned på byens befolkning. Hun kritiserte oss for ikke å snakke samisk. Bodø er ikke en samisk by. Det vandrer ikke rein i gatene her. Jeg liker å høre joik og sanger på samisk selv om jeg ikke forstår tekstene. Jeg beundrer deres klesstil, særlig når de pynter seg.

Jeg synes det er veldig trist at de ble nektet å snakke samisk og dermed fratok mange unge å lære seg språket.

Men jeg personlig kjenner ingen skyld for det som nå er fortid.

Jeg tror ikke at de som var ansvarlig for seremonien hadde sett for seg at artisten skulle bruke scenen til en kamparena for samene.

I aviser og på sosiale medier diskuteres seremonien heftig.

Mange stygge ord fra nettroll rettet mot samer generelt synes jeg ikke noe om.

Men det må være lov å si sin mening slik jeg har gjort i denne bloggen.

Og jeg likte ellers seremonien veldig godt. Og følte meg veldig stolt over hva Bodø har fått til.

Jeg tok noen bilder som dere kan se her.

2 kommentarer
    1. Så flotte bilder fra seremonien.
      Ja jeg forstår det har blitt debatter rundt dette. Fint med innslag fra alle kanter – og ikke at EN spesiell ting skal ta over. Samisk er flott og det er hele Norge. Sammen er vi flotte!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg