Min tante Alfhild. Søster til mamma.

Mamma hadde ei storesøster som døde av tuberkulose før jeg ble født.

Hun var de siste årene på et tuberkolosehjem i Saltdalen. Vensmoen.

Før hun døde hadde hun et håp om at en medisin som var i produksjon skulle gjøre henne frisk. Men hun døde ført. Da jeg var barn fant jeg noen eiendeler som hadde tilhørt henne. De var gjemt bort fordi mamma trodde de kunne være smittsom.

En fryktelig sykdom som tok livet av mange. Heldigvis er den for det meste utryddet.

Jeg er oppkalt etter henne og fikk hennes navn som mellomnavn.

Navnet var Alfhild men da navnet mitt ble digitalisert døpte de meg om til Gunn Alvhild.

Det føltes ok slik at jeg har ikke protestert.

Min kjære ble også omdøpt ved digitaliseringen. De hadde byttet om på fornavn og mellomnavn. Han fikk endret dette etterhvert.

Jeg lurer på hvor mange som plutselig hadde fått nytt navn dengang.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg